2009-10-17

Snö!!!

Så har den kommit. Den första snön föll över mitt huvud igår (Fredag).
Nackdelen var att jag just den tiden hade NO med åk1 ute... Hon som skulle hålla i lektionen hade varit så snäll och kompat ut just de 90 minuterna som lektionen var. Men jag förstår henne. Hon hade ju fått tid hos frisörskan...
Vi hade i alla fall en mycket bra lektion, där vi gick runt i "Trollskogen" och letade Gran, Tall och En. Vi plockade kottar, samlade barr och lekte Peer Gynt.

Barn är smarta, och de snappar upp en massa saker.
I fredags fick jag förklarat för mig av en 6 åring att kokosnötter är väldans hårda. Man kan inte ens öppna en kokosnöt med hammare och spik. Detta förklarade han för mig, helt seriöst...

En annan elev förklarade för mig att han nu i träslöjden hade fettat in sin träbit med fettma...
Fantastiskt roligt...

Jag försöker förjäves förklara för mina elever att nyckeln faktiskt inte stavas nycklen.
Det uttalas inte nycklen.
Det finns helt enkelt inget ord som heter nycklen.
(detta gäller givetvis också cyklen...)

Inga kommentarer: