2008-09-23

50 mil i MIN bil...

I helgen var jag hemma hos min familj i Karlstad. Det var stort kalas då många fyllt år eller fyller år.

Resan började lite knackligt. Åkte med "Tibro" till Skövde, för att därifrån ta tåget vidare mot norr. Hittade en tågbiljett på torsdagen som skulle kosta mig 149 kr. Men så plötsligt när jag skulle beställa den så blev jag distraherad av olika saker... Glömde givetvis att beställa, så på fredagen var biljetten borta och bara 1:a klass fanns kvar. 459 kr gick biljetten på tillslut!!! De 300 kronorna hade jag kunnat ha roligare för. Det enda positiva var att det ingick gratis kaffe på tåget. Jäklar vad kaffe det blev. Var ju tvungen att tjäna in mina 300 kr...

Kräftskiva i syrrans lada var målet på lördagen. Skivan var mycket trevlig och pågick ända in på småtimmarna. Det uppstod en del diskussioner om just hur man äter dessa sörplande djur. Vissa anser att man kan äta precis allt i en kräfta, andra sörplar lite och äter endast stjärten. Jag är någonstans mitt i mellan... Desto mer vi diskuterar detta, desto mindre aptitligt är det att äta dem.

Hemfärden blev i min "nya" bil. En 20 år gammal Nissan-Bluebird. Han spinner som den största kissekatten man bara kan tänka sig. Fast gasar man för mycket så låter han som en fiskebåt... Bilfärden hem kunde börjat på ett bättre sätt. Hinner inte ens komma utanför Karlstad innan första händelsen inträffar. Åker förbi en olycksplats där en ung kille just blivit påkörd av en bil. Av bromsspåren att döma så körde inte bilen i 50 kmh i alla fall...

Detta bekräftar bara vad jag alltid har sagt. "Alla är idioter på vägarna, förutom jag."

Tilläggas bör också göras att det inte finns någon fungerande radio i "Nisse". Batteriet på datorn höll i ungefär två timmar. De sista 35 milen blev det härlig a cappella från min sida. Idol here I come!!!
Som tur var slapp jag några djur på vägarna. Jag såg dock tre rävar, fem rådjur och en hare. Det närmaste en krock jag kom var nog när jag fick tvärnita för en polisbil som stod tvärs över mitt körfält mitt inne i den småländska urskogen. Varför kan inte poliser sätta ut varningstriangel precis som alla andra? Mycket märkligt tycker jag...

Ja ja... Nu är jag hemma i alla fall, och Nisse ska få spinna hela vägen till jobbet imorgon. Då är det Skoljoggen som gäller. Är dåligt förberedd, men det ska nog gå bra...


Inga kommentarer: